۱۳۹۲ تیر ۱۲, چهارشنبه

عدم رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی زباله در سلماس

عدم کنترل زباله های شهری و روستایی، اعم از مواد زاید انسانی، حیوانی و گیاهی در محیط، به علت وجود انواع مختلف پسماندهای غذایی با رطوبت و حرارت مناسب و پناهگاه هایی که همواره در توده های زباله وجود دارد ، از عوامل اصلی و مولد بسیاری از بیماری های انسان و حیوانات است.

بنا به گزارشهای رسیده از فعالان حقوق بشر سلماس ، انتشار زباله های بیمارستانی در محیط و پراکندگی مواد زاید خانگی و صنعتی از یک سو و تداوم فصول گرم سال با توجه به کثرت بیماری های عفونی و طولانی شدن زمان برداشت زباله از معابر و اماکن عمومی از سوی دیگر ، از جمله عواملی هستند که محیط مناسبی را برای تکثیر و رشد سریع بسیاری از باکتریها، انگل ها و ... را فراهم آورده و سبب مشکلات زیادی در این شهرستان برای شهروندان شده است.

بر پای همین گزارش، این زباله ها در۳ کیلومتری این شهرستان نزدیک به اتوبان (سلماس ، خوی) مابین روستای چیچک و برگشاد رها شدند.

مشکلی که به شکل یک تهدید جدی، سلامت شهروندان در این شهرستان را به خطر انداخته و در صورت عدم توجه دست اندرکاران امور شهری ، فجایع زیست محیطی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

زباله ها نه فقط باعث تولید بیماری، بوی تعفن و زشتی مناظردر این شهرستان شده ، بلکه با آلوده کردن خاک، آب و هوا خسارات فراوانی را به مزارع و باغات اطراف به بار آورده است.

همچنین لازم به ذکر است ، در صورتی که روش دفع زباله به صورت تلنبار کردن در فضای آزاد باشد، مگس در داخل زباله که از نظر حرارت، رطوبت و مواد غذایی مناسب ترین محیط به شمار می رود رشد و نمو کرده و پس از بلوغ، به منازل و اماکن مجاور پرواز می کند.

دراین زمینه یکی از شهروندان گفت: متاسفانه در سلماس شبکه فاضلاب نداریم و ضایعات و زباله وارد جوی آب ها می شوند. از سوی دیگر جوی آب ها نیز متاسفانه سر پوشیده نیستند و به همین دلیل بسیاری از شهروندان زباله های خود را درون آن می ریزند، بخصوص مراکز توزیع غذا، که این نوع رفتارها سبب شده کانون های بسیار خوب و گسترده ای در سطح شهر برای رشد و تغذیه موش و مگس به وجود بیاید.

جمع آوری، حمل‌ونقل و آخرین مرحله دفع این مواد بایستی به طریق باشد که خطرات ناشی از آنها در سلامتی انسان به حداقل ممکن کاهش یابد.

هیچ نظری موجود نیست: