۱۳۹۳ تیر ۹, دوشنبه

افراد ناشناس اقدام به تخریب کتیبه‌ی خان تختی سلماس کردند

«کانون حقوق بشر سلماس» افراد ناشناس در سلماس، اقدام به تخریب اثر باستانی کتیبه‌ی خان تختی کردند و در عین حال نیروهای حکومتی هیچ واکنشی نشان نداند.
به گزارش نیسان نیوز، در روزهای گذشته در دو مرتبه‌ی متوالی، افرادی ناشناس با وسایلی مجهز اقدام به کند و تخزیب اثر باستانی کتیبه‌ی خان تختی سلماس کردند اما نیروهای انتظامی و میراث فرهنگی هیچ واکنشی نشان نداند.
طبق این گزارش، ابتدا این افراد در محل حضور یافته و بعد از نقشه کشی، چند روز بعد دوباره در محل حضور یافته و روز چهارشنبه ۴ دی ماه نیز با دستگاههایی مجهز در همان مکان حضور یافته و اقدام به تخریب بخشی از آن نمودند.
به گزارش شاهدان عینی، این افراد، خود را کاوشگر معرفی کرده‌اند اما شاهد حاکی از آن است که جهت پیداکردن اشیای تاریخی در این مکان حضور داشته‌اند و در عین حال هیچ نیروی حکومتی در محل حضور نیافت.
کتیبه‌‎ی سنگی خان تختی سلماس، مربوط به شاپور اول ساسانی، نگین آثار تاریخی استان ارومیه است.
این کتیبه در ۱۷ کیلومتری راه ارتباطی سلماس و ارومیه واقع شده که یادمانی از پیروزی شاپور اول ساسانی بر والریانوس امپراتور روم است که در آن شاپور ساسانی سوار بر اسبی دیده می‌شود که والریانوس در مقال او زانو زده است.
نقش برجسته خان تختی، همراه با نمادهای امپراتور ساسانی است که در دامنه کوهی کنده شده که در آن زمان یک قلعه ای نظامی بود است.
سالانه آثار تاریخی زیادی در مناطق مختلف سلماس مورد هجوم سارقان قرار میگیرند و به علت عدم پیگیری نیروهای حکومتی، گمان میرود که با نیروهای مربوطه نیز در ارتباط باشند.

هیچ نظری موجود نیست: